onsdag 19. juni 2013

Zero-utstilling 2013: Venner for livet

Som en del av Zero-dagen på Fjellhamar skole har vi, kunst- og håndverkslærerne, arrangert utstilling med elevarbeider fra 4. 5. og 7. trinn. I tillegg til at elevene har designet, malt, tegnet og modellert flotte produkter, har de vært med på å sette opp og planlegge utstillingen selv. Fotografiene fra utstillingen er tatt av elever i 5. klasse. Neste år håper vi at enda flere kommer og ser utstillingen vår!

4. trinn har blant annet arbeidet med gips og ståltrå og laget blomsterpinner som de har dekorert med akryl, paljetter og perler:



Disse seks bildene ble trukket ut til å representere oppgaven "Min sommerferie", som er utført i Microsoft Paint i IKT-undervisningen:



På 5. trinn har elevene arbeidet i grupper og vurdert og designet brettspill. I tillegg til selve spillet, måtte elevene lage spillbrikker, regelark og spilleske. Elevene har vist seg svært dyktige på teamarbeid, og syntes det eneste probelemet med denne oppgaven var at de fikk for kort tid på den før sommerferien. Oppgaven fikk elevene til å tenke tverrfaglig innenfor mange ulike fagområder. De trenger matematikk for å regne ut poengsum, antall spilleruter, hvor mange spørsmålkort de må ha, hvor mange centimeter hver rute kan være, og jeg kunne listet opp mange flere eksempler. I tillegg har mange av gruppene lett igjennom nytt og gammelt skolepensum i matematikk, naturfag, samfunnsfag og til og med O-fag (!) for den som husker det faget, for å finne spørsmål til spørsmålkortene i spillene.



 Spillbrikker på nært hold og spillet "Sneglespiralen":

 

Vi har hatt fokus på designprosesser, og 5. trinn har designet sin egen Uro. Temaet for oppgaven var "Over skyene", og det var spennende å se hva slags assosiasjoner elevene hadde. Man burde ha med seg tiåringer hver gang man har en brainstorming eller skriver et tankekart, nesten uansett tema.



Karnevalsmasker designet og produsert av elever ved 5. trinn:


7. trinn har arbeidet med gips, og temaet: Menneskekroppen i bevegelse. Resultatet er flotte skulpturer hvor elevenes personlige interesser kommer tydelig til syne, fra skateboard til gitar:
 

Trinnet har også arbeidet med pastellkritt og hva som skjer når du forstørrer og tar utsnitt av kjente gjenstander. Kan du finne Rubiks kube eller spikeren?

 
Vi har fokus på arkitektur på både 3., 5. og 7. trinn, og selve arkitektur-finalen er disse flotte bygningene laget av elever på 7. trinn. Joniske søyler, gresk og romersk byggestil og godt elevhåndverk:


Perspektivtegning kan være litt vanskelig, men på 7. trinn begynner elevene å bli gode, til og med på topunktsperspektiv:

2 kommentarer:

  1. Så flott! Ser ut som om du virkelig får elevene til å blomstre og utfolde seg kunstnerisk som bare det!

    Skulpturene var råstilige!

    Hilsen Karoline Petrine Nordmo

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig hyggelig tilbakemelding :) Tusen takk! Vi er så heldige å være to kunst- og håndverkslærere, og skulpturene Hanne Gundersen har laget med 7. trinn er veldig fine.

      Slett